fbpx

VÅG Å VÆRE

SYNLIG

– og selg mer

SYNLIGHET = SALG

Driver du et enkeltpersonsforetak eller en liten bedrift? Da er sjansen stor for at du og din person er bedriftens merkevare! Å være synlig er for mange en utfordring, og usikkerheten setter ofte en stopper for å få ut budskapet på best mulig måte.

Hvis du synes det er vanskelig å vite hvilke bilder du skal bruke til markedsføring, og ikke minst at det er superkleint å være foran kamera selv, kan jeg fortelle at du er ikke alene om å føle det slik. Og at det føles ukomfortabelt er jo ikke rart, for det er langt fra naturlig å stille seg opp foran kamera (selv i disse mobiltelefon-tider!)

DU ER MERKEVAREN

– så vis hvem du er

Mange bedrifter benytter seg av «stock photos» når de skal markedsføre bedriften, og selv om dette i og for seg dekker et behov, er det ikke den beste måten å vise frem bedriften din på. Grunnen er enkel; den viser ikke frem din helt spesifikke bedrift. Formidlingen blir anonym og upersonlig, og det blir mye vanskeligere å bygge opp tilliten som ofte er grobunnen for en handel.

Enten du liker det eller ikke, så er din bedrift sterkt knyttet til din person. Uansett om du selger tjenester eller produkter, så handler kundene i størst grad fordi du er DEG! Det er derfor viktig at du i all kommunikasjon formidler hvem du er, og ikke minst formidler tillit, kompetanse, selvtillit, omsorg og vennlighet. Å få kunden til å stole på deg, allerede det øyeblikket de «møter» deg på sosiale medier, er i de fleste tilfeller helt avgjørende for om kunden velger å handle hos deg. Bilder som er generiske, viser ikke frem deg, tjenestene eller produktene dine, og du mister en unik mulighet til å skape en forbindelse med kunden allerede på hjemmesiden.

VARIASJON

– et viktig verktøy

På grunn av sosiale mediers inntog blir vi daglig pepret med visuelle inntrykk. Et godt bilde er med på å fange leserens oppmerksomhet, som igjen fører til at de leser videre eller undersøker mer om hva du har å tilby.

Det er likevel én viktig ting å være oppmerksom på: Når vi bruker et bilde til et budskap, vil kunden registrere dette (og enten reagere eller ikke). Men – dersom du bruker det samme bildet til flere poster og forskjellige budskap, vil kunden ubevisst tenke at «denne posten har jeg sett før», og scroller videre. Og du mister muligheten til å formidle det nye innholdet. 

INNHOLDSMARKEDSFØRING

– så vis hvem du er

Man tenker kanskje ikke at portrettbilder er innholdsmarkedsføring, men gode og iøyenfallende bilder er enormt kraftfullt. De kan sørge for å bygge og forankre merkevaren din på sosiale medier, med poster som engasjerer mye mer og gir en mye større organisk rekkevidde.

Men, Mona… Er det så viktig da?

Man tenker kanskje ikke at portrettbilder er innholdsmarkedsføring, men gode og iøyenfallende bilder er enormt kraftfullt. De kan sørge for å bygge og forankre merkevaren din på sosiale medier, med poster som engasjerer mye mer og gir en mye større organisk rekkevidde.