VÅG Å VÆRE
SYNLIG
– og selg mer
DU ER MERKEVAREN
– så vis hvem du er
Driver du et enkeltpersonsforetak eller en liten bedrift? Da er sjansen stor for at du og din person er bedriftens merkevare! Å være synlig er for mange en utfordring, og usikkerheten setter ofte en stopper for å få ut budskapet på best mulig måte.
Mange bedrifter benytter seg derfor av «stock photos» når de skal markedsføre bedriften, og selv om dette i og for seg dekker et behov, er det ikke den beste måten å vise frem bedriften din på. Grunnen er enkel; den viser ikke frem din helt spesifikke bedrift. Formidlingen blir anonym og upersonlig, og det blir mye vanskeligere å bygge opp tilliten som ofte er grobunnen for en handel.
Enten du liker det eller ikke, så er din bedrift sterkt knyttet til din person. Uansett om du selger tjenester eller produkter, så handler kundene i størst grad fordi du er DEG! Det er derfor viktig at du i all kommunikasjon formidler hvem du er, og ikke minst formidler tillit, kompetanse, selvtillit, omsorg og vennlighet. Å få kunden til å stole på deg, allerede det øyeblikket de «møter» deg på sosiale medier, er i de fleste tilfeller helt avgjørende for om kunden velger å handle hos deg. Bilder som er generiske, viser ikke frem deg, tjenestene eller produktene dine, og du mister en unik mulighet til å skape en forbindelse med kunden allerede på hjemmesiden.



SYNLIGHET = SALG
Du må være synlig for at du skal kunne generere salg. Men hva som sørger for synlighet kan være mange ting, og ikke nødvendigvis bare betalte annonser. Har du en karismatisk tilstedeværelse på nett, eller på annet vis greier å fange kundens oppmerksomhet, når du en større rekkvidde enn om du for eksempel bare tar vanlige bilder av produktene dine og poster på alle dine plattformer.
Synlighet trenger heller ikke bare dreie seg om salg i tradisjonell forstand. Med synlighet skaper du en relasjon til kunden på sikt. Du sørger for å være tilstede i kundens underbevissthet, sånn at når kunden trenger produktene dine, så er det ditt navn og ditt fjes som kommer opp umiddelbart. Derfor vil synlighet – jevnt og over tid – sørge for at du selger mer.

VARIASJON
– et viktig verktøy
På grunn av sosiale mediers inntog blir vi daglig pepret med visuelle inntrykk. Et godt bilde er med på å fange leserens oppmerksomhet, som igjen fører til at de leser videre eller undersøker mer om hva du har å tilby.
Det er likevel én viktig ting å være oppmerksom på: Når vi bruker et bilde til et budskap, vil kunden registrere dette (og enten reagere eller ikke). Men – dersom du bruker det samme bildet til flere poster og forskjellige budskap, vil kunden ubevisst tenke at «denne posten har jeg sett før», og scroller videre. Og du mister muligheten til å formidle det nye innholdet.
Men, Mona… Er det så viktig da?
Når man er så fokusert på egen bedrift og det man brenner for, er det lett å tro at det man gjør får «alle andre» med seg. Jeg er redd det ikke alltid er tilfelle. Du må derfor hele tiden sørge for at du får ut budskapet, ikke bare om hva du gjør, men også om hvordan du kan hjelpe kundene dine. Hva er din kompetanse? Hva er du ekspert på? Og hvordan skiller du deg ut fra dine konkurrenter?