fbpx

Nope. Nix. Nei.

2. okt 24 | Bedrift, Fotobloggen, Nyheter | 0 kommentarer

Nope. Nix. Nei.

Dette er bare tre versjoner av avslag jeg kan få fra bedriftseiere når jeg sier de må våge å være synlige, og ikke minst ha gode bilder for å markedsføre seg som den merkevaren de er. Og de sier det med en overraskende intensitet! Følelsene er ofte veldig sterke når folk jeg møter forteller om sine tanker rundt det å stå foran kamera, gitt.

Slike tanker fører til stivhet og usikkerhet – ting som garantert gjør at vi føler oss enda mer ukomfortable, og fjerner oss enda lenger unna ønsket resultat.

Løsningen er enkel, men ikke lett.

1. Aksepter at ingen er perfekte (faktisk)

Ja, jeg vet…dette er mye vanskeligere enn det høres ut. Men neste gang du stiller deg opp foran kamera, minn deg selv på at det ikke er fair at du sammenligner deg med andre.

Du vet jo egentlig ikke vet hva som ligger i forkant av bilder du beundrer. Kanskje er de bearbeidet eller tatt i spesielle øyeblikk, med styling, hår og make up, the whole shabang. Målet er ikke å etterligne noen andre, men å vise deg selv slik du er.

2. La fotografen veilede deg

En god fotograf vil alltid jobbe for å få frem din naturlige side. Du trenger ikke å vite hvordan du skal posere eller smile, og i min verden er det mitt ansvar å sørge for at du føler mestring og glede underveis.

Min erfaring er at mine kunder får mer eierskap når de forstår både det tekniske og psykologiske i det å stå foran kamera. Og kunnskap har jeg plenty av, som jeg mer enn gjerne deler med deg foran kamera. For jeg ser det fungerer, og er en stor kilde til mestringsfølelsen – og bedre resultater.

3. Fokuser på budskapet ditt, ikke hvordan DU har det

Det er forskjell på bilder til «privaten» og til bedriften, og da snakker jeg ikke nødvendigvis om klær og lyssetting og sånt.

Bilder til merkevarebygging dreier seg om formidling av tjenester, verdier og tillit. Det handler om å kunne formidle selvtillit og tilstedeværelse, og et ønske om og en evne til å hjelpe kunden din med å løse et problem eller nå et mål.

Når du står foran kamera og det ukomfortable får for mye plass, mister du muligheten til å overbevise kunder om at det er nettopp du som er svaret på deres problem. Ikke la sjansen til å overbevise kunden om at du er rette personen gå fra deg.

4. Ta små pauser og pust

Fascinerende mange holder pusten når de fotograferes. Hvis du kjenner at presset bygger seg opp er det lov å ta en liten pause.

Bruk noen sekunder på å puste dypt inn og ut, og minn deg selv på at du ikke trenger å skynde deg. Små pauser hjelper deg med å komme tilbake til den autentiske følelsen av ro og trygghet.

Ekte bilder viser mer enn bare et smil eller en flott positur – de viser ekte glede, ettertanke, og til og med sårbarhet. Dette er bilder som har dypere verdi, fordi de viser den personen du virkelig er, uten fasade. Det er slike bilder som folk ofte vil huske. Det er det som sørger for at du alltid er «top of mind» – og det er jo der du ønsker å være!

Hvilke “knep” har du i verktøykassa som hjelper deg til å føle deg mer vel foran kamera?

Likte du det du leste? Registrer deg på mitt nyhetsbrev og vær blant de første som mottar flere betraktninger rundt synlighet, oppdateringer, kampanjer og annen moro som skjer!

0 kommentarer

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.