fbpx

Er du en godt bevart hemmelighet?

17. aug 24 | Bedrift, Fotobloggen | 0 kommentarer

Jeg snakket med en fersk gründer her om dagen som var både fortvilet og frustrert. Hun hadde gitt absolutt alt i forberedelser, tilrettelegging og  produktutvikling av sine tjenester. Hun hadde ofret nattesøvnen og tid med familien, fordi hun hadde urokkelig tro på at det hun hadde å tilby, var noe andre hadde behov for. Og jeg må si meg helt enig i det! Men det hjelper ikke dersom folk ikke får vite at denne tjenesten faktisk er tilgjengelig! Og det er dessverre ikke sånn at selv om VI har gjort tjenestene våre tilgjengelige, så vil folk automatisk komme løpende for å kjøpe. Vår jobb, som gründer, selger, markedsfører (og alle andre hatter vi tar på oss), er å sørge for at potensielle kunder der ute får vite om at vi kan hjelpe. Vi kan bidra med en løsning til et problem som de har! Men det funker kun hvis de vet om det.

Løsningen er enkel, men kanskje ikke lett?

Så løsningen er å sørge for at «hele verden» får vite om deg og dine tjenester eller produkter. Men hvordan skal du gjøre det, når du innerst inne får panikk bare ved tanken på å stå foran et kamera? Eller du blir totalt overveldet av alt det tekniske? For ikke å snakke om alt du må huske at du skal gjøre og si?

Jeg må stadig vekk minne meg selv på greien om «Hvordan spiser man en elefant? Én bit om gangen» når jeg skal lære noe nytt. Jeg husker fortsatt hvordan jeg følte meg første gangen jeg satte meg bak rattet på en bil. Det var brems og kløtsj og gir SAMTIDIG med å vri rattet til høyre eller venstre! Holy smokes, det var overveldende, og jeg var overbevist om at jeg aldri kom til å få teket på det. Da er det litt spesielt å tenke på at det å kjøre bil er i dag noe av det kjekkeste jeg vet!

Du er ikke alene

Hvis du er nervøs for å gjøre ting du synes er skummelt, ubehagelig eller overveldende, så er du i steike godt selskap! Jeg tror ikke noen som virkelig satser på det de ønsker for seg selv, går problemfritt mot målet sitt. Men når ønsket om å nå målet er knallsterkt, totalt altoppslukende og gledesfylt – ja, da gjør vi det som skal til for å lykkes! Og – du vet vel at du ikke trenger å gjøre alt selv – eller alene? Og du trenger ikke ha alle svarene med en gang, men du må våge å ta det første steget.

5 GRUNNER SOM HINDRER DEG I Å VÆRE MER SYNLIG

1. Frykt for å være foran kamera

Det kan være skummelt å stille seg foran kamera, spesielt hvis du ikke er vant til det. Start smått. Øv deg på å ta selfies eller korte videoer med mobilen din. Prøv å være deg selv og snakk som om du prater med en venn. Og ikke minst; vær raus med deg selv når du prøver deg frem. Jeg lover, etter hvert vil du bli mer komfortabel! 

2. Imposter syndrome

Mange ledere og bedriftseiere opplever å føle seg som en bløff, redd for å bli «fersket», at det blir avslørt at man egentlig ikke kan noe. Som om de ikke fortjener suksess eller oppmerksomhet. 

Husk at alle har startet et sted, også de som er store og solide. Det du må fokusere på er at dine kunder er interessert i DIN historie og DIN kunnskap. Uansett hvor på kunnskaps- eller erfaringsskalaen du befinner deg, finnes det ALLTID noen som trenger det du allerede vet og kan. Tenk på alle de positive tilbakemeldingene du har fått allerede, og bruk de som motivasjon. Del dine erfaringer og din lærdom, det gjør deg mer menneskelig og relaterbar. Og ikke minst – minn deg selv på ALT du har greid å få til opp gjennom årene. All motgang og alle utfordringer du har i “ryggraden”, som nå gjør at du er den perfekte til å veilede dine kunder til de løsningene de ønsker og trenger. 

3. Redd for at innholdet ikke er godt nok

Det kan være vanskelig å vite hva slags innhold som vil engasjere kundene dine, så begynn med å forstå målgruppen din. Hva interesserer dem? Hvilke spørsmål stiller de ofte? Lag innhold som svarer på disse spørsmålene, enten som en instagram-karusell, en blogg eller en serie med korte videoer. Lag også innhold basert på hva DU liker, er interessert i og lidenskapelig opptatt av. Få ting er så inspirerende som mennesker som så tydelig elsker det de gjør og så villig vekk deler av sin kunnskap. Og uansett hvor du poster har du mest sannsynlig suverene verktøy som hjelper deg til å analysere hva som engasjerer mest. Fascinerende nok får jeg mest engasjement på poster og videoer der jeg viser trynet mitt :-O så da må også jeg våge å «stå i det» og by på meg selv – i tillegg til å by på innhold av verdi, selvsagt 😉 

4. For tidkrevende

For mange bedrifter, spesielt de små, er tiden en knapp ressurs, og det å produsere innhold kan virke overveldende og tidkrevende. Det er lett å tenke at man bare skal poste noe i løpet av dagen, men før du vet ordet av det, har ikke bare dagen, men også uken rast avgårde, og du har ikke fått postet noe som helst. Sett av en fast tid i uken eller måneden til masseproduksjon, og bruk verktøy som gjør jobben lettere (for eksempel Canva, ChatGPT og Metas egen Business Suite til planlagte publiseringer). Vurdér også å sette bort deler av innholdsproduksjonen, som for eksempel å hyre *kremt*…fotograf/videograf til å lage profesjonelle bilder og videoer.

5. Mangler teknisk kunnskap eller utstyr

Du trenger ikke det nyeste og dyreste utstyret for å lage bra innhold. Med dagens smarttelefoner vil «hverdagsvideoer»- og bilder, samt filmer bak kulissene funke helt gull til posting på sosiale plattformer. Prioriter å lære deg de få, men viktige funksjonene som virkelig gjør en forskjell. Ikke nøl med å be om hjelp eller investere litt tid i opplæring. En rask gjennomgang med noen som kan utstyret godt, kan gi deg verdifull innsikt og selvtillit. (Kremt….Hvis teknikken er en barriere tilbyr jeg kurs i både fotografering og video til bedrifter, og vil du helst ikke tenke på noe av dette, tilbyr jeg også egne pakker til fullproduksjon inkludert tekster, så du slipper noe som helst pes for å få godt nok innhold).

Som med alt mulig annet nytt, så tar det tid å lære seg det som er nødvendig og det som vil sørge for at du med tid kan jobbe både målrettet og effektivt med markedsføringen. Og det er lett å bli handlingslammet når man tenker på alt man «må» gjøre. Tillat deg å starte i det små, og sjekk ut om du lar være å poste fordi du er redd for å si noe feil, for å møte motstand eller si noe dumt. Våg å hoppe i det, test ut hva som funker, og vær raus med deg selv. Det eneste du risikerer er at folk blir kjent med deg, får tillit til deg – og kjøper av deg.

Vil du vite mer om hva du kan gjøre for å bli mer synlig, selv om det skremmer vettet av deg? Registrer deg på mine nyhetsbrev og vær blant de første som får tips, triks, oppdateringer og kampanjetilbud!

0 kommentarer

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.