fbpx

Eller er det egentlig det? Jeg sier som Ole Brumm: «Ja takk, begge deler»!

Det er få ansiktsuttrykk som utgjør så stor forskjell i hvordan vi formidler våre følelser som et smil og et steinansikt. Hvem har ikke opplevd øyeblikk der et smil kan lyse opp hele dagen din, eller et alvorlig ansiktsuttrykk som signaliserer at noe er galt.

Både smil og seriøse ansiktsuttrykk har sin plass når det kommer til din visuelle tilstedeværelse og presentasjon på digitale plattformer, så la oss ta en nærmere titt på hva dette egentlig betyr.

Et smil kan uttrykke glede, vennlighet og positivitet. Enten du smiler bredt eller viser et beskjedent lite smil, sender du ut signaler om at du er glad, imøtekommende og trygg. Og som en fabelaktig bonus, er smilet ditt smittsomt og kan gi andre en følelse av velvære. Du kan på en måte si at smilet ditt er din «SUPER POWER»!

Når det er sagt har også alvorlige ansiktsuttrykk en verdi når du skal formidle et budskap, enten det er på bilder eller «live». Noen ganger er det viktig å signalisere at du er fokusert, seriøs og dedikert til oppgaven foran deg. Et alvorlig ansiktsuttrykk kan formidle autoritet og besluttsomhet. Det viser at du tar situasjonen på alvor, og at du er i stand til å håndtere utfordringer med stoisk ro.

Tidligere var det ofte sånn at jo mer konservativ jobben var, jo mer alvorlig måtte du være. Ofte endte de opp med å bli på grensen til arrogant. Det var nesten det ultimate signalet på autoritet. Nå har det heldigvis endret seg mye, så uansett hva du jobber med, er tillit, trygghet og vennlighet viktige elementer i din formidling. Og det oppnår du først og fremst gjennom øynene. Du kan være dønn alvorlig, men med varme og milde øyne, vil du ubevisst bli sett på som vennlig. Og det motsatte er også helt riktig; smiler du, men ikke får med øynene i bevegelsen, blir du fort sett på som falsk og litt creepy.

Uansett hva du jobber med, så er det rom for både smil og alvor. Det viktigste er at du er bevisst på hva du ønsker å formidle, og så tilpasser du smilet og alvorsgraden til budskapet. Uttrykket ditt og innholdet i postene dine stemmer, og du unngår å gjøre kundene dine forvirret. Greier du å formidle riktige følelser til budskapet, vil du lykkes med å bygge tillit og troverdighet hos kundene.